Berlinda Heilersig

Ik heb een onderzoekende geest en probeer voor elke leerling uit te zoeken hoe ik hem/haar het beste kan ondersteunen. Door mijn achtergrond als wetenschappelijk onderzoeker kan ik de exacte vakken goed inzichtelijk maken voor de leerlingen. Ook geeft deze achtergrond mij de kennis en tools om studenten te begeleiden bij het schrijven van hun scriptie. De talenknobbel die ik van nature heb komt hierbij ook goed van pas.

Achtergrond

Ik ben geboren in 1972, samenwonend en moeder van twee kinderen. In 1997 heb ik de universitaire opleiding Plantenveredeling en Gewasbescherming aan de Wageningen University afgerond. Mijn specialisatie was moleculaire biologie en in dat vakgebied heb ik veel onderzoekservaring opgedaan. In 2005 heb ik een proefschrift geschreven in wetenschappelijk Engels waarvoor ik de titel doctor heb gekregen.

Passie & carriereswitch
Tijdens mijn onderzoekswerk kwam ik er achter dat mijn passie lag bij het begeleiden en coachen van studenten. Mede hierdoor heb ik, in 2011, een carrièreswitch gemaakt en ben ik als studiebegeleider bij een huiswerkbegeleidingsinstituut aan de slag gegaan. Het geeft me veel voldoening om leerlingen te kunnen helpen in hun studieproces door vakinhoudelijke kennis over te brengen maar ook door ze te leren ‘leren’.

Studiecentrum
Op een gegeven moment kwam de vraag bij me op wat ik leerlingen zelf kan bieden op dit vlak. Termen zoals leren ‘leren’, motivatie, vertrouwen, en veiligheid kwamen toen bij me op. Daarom heb ik, in 2012, bewust gekozen voor het opzetten van kleinschalig studiecentrum in de vorm van Heilersig Studiecoaching.

Expertise en samenhorigheid
Één van mijn sterke kanten is dat ik op het oog moeilijke materie begrijpelijk kan maken voor de individuele leerling. Voor iedere leerling onderzoek ik wat deze leerling nodig heeft om geprikkeld te worden. Ook het sociale aspect wordt hierbij niet vergeten. Ik geef elke leerling persoonlijke aandacht maar creëer ook een groepsgevoel. Dit geeft samenhorigheid waardoor leerlingen elkaar ook kunnen motiveren om leerprestaties te verbeteren.

Coaching
Een belangrijk deel van mijn werk bestaat uit het coachen van leerlingen. Ik heb mezelf hierin gespecialiseerd door trainingen in Neurolinguïstisch programmeren en de MatriXmethode te volgen. Ik kan NLP goed inzetten om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces. Tevens zet ik de MatriXmethode in om leerproblemen, angst of chaos in het hoofd aan te pakken. Wanneer een leerling dichtklapt tijdens een toets, zet ik deze methodiek in om de angst te neutraliseren.

kennismaken?

Referenties

Doordat ik vastgelopen was met mijn afstudeerverslag had ik hulp nodig om van dit verslag weer een overzichtelijk en duidelijk rapport te maken. Via via ben ik bij Berlinda gekomen en samen hebben we naar het rapport gekeken. Door mijn uitleg en haar inzicht kon zij mij weer een zet in de goede richting geven. Met als resultaat een goed, duidelijk en overzichtelijk afstudeerrapport. Met uiteindelijk het goede nieuws dat dit rapport is goedgekeurd en ik ben afgestudeerd!!
- Ben, HBO, agrarisch ondernemerschap
Ik heb al voor twee dingen op school gebruik mogen maken van Berlinda. Allereerst vorig jaar mijn Nederlands tentamen. Ik ben niet zo sterk in talen en zag dus ook erg tegen mijn Nederlands tentamen op. Ik doe een communicatie opleiding waarbij taal, natuurlijk, belangrijk is. Berlinda heeft mij goed geholpen door met mij de verschillende regels (en natuurlijk álle uitzonderingen) door te nemen en te helpen met trucjes om dit goed te onthouden. Daarnaast ben ik pas geleden met mijn essay en literatuurstudie bij haar geweest. Deze had ik helaas net niet gehaald en Berlinda heeft mij hier goed bij geholpen door te kijken welke punten verbeterd konden worden en mij tips te geven hoe ik dit het beste kon aanpakken. Hierdoor heb ik uiteindelijk een mooie 7 gehaald."     "Ik volg een HBO opleiding waardoor mijn lesstof en opdrachten niet overeenkomen met de (meeste) leerlingen van Berlinda, maar hier gaat ze heel goed mee om. Berlinda zocht voordat ik langs kwam eerst allemaal dingen uit zodat ze precies wist wat voor mijn opdracht de bedoeling was en zodat ze mij het beste kon helpen.
- Jolien, HBO, communicatie
Berlinda kwam 2 a 3 keer per week bij ons thuis om mijn dochter Heleen voor verschillende vakken bijles te geven. Mede door Berlinda’s grote deskundigheid, inzet en betrokkenheid heeft Heleen haar Mavo diploma behaald en heeft zij zo goed gescoord dat zij zelfs mag doorstromen naar de Havo. Berlinda levert echt maatwerk door goed aan te sluiten bij de leerbehoeften van Heleen en heeft ook snel het vertrouwen van mijn dochter gewonnen door echte oprechte interesse in haar te tonen. Heleen had niet altijd zin in de bijles maar door Berlinda’s geduld en vriendelijkheid wist Berlinda Heleen altijd wel weer te motiveren om aan de slag te gaan. Ik heb Berlinda verder ervaren als een zeer integer, betrokken en professioneel persoon met daarbij ook een sterk verantwoordelijkheidsgevoel.   Berlinda nam ook altijd de tijd om de bijles thuis voor- en na te bespreken zodat we  ook wisten hoe we Heleen met haar huiswerk en toetsen thuis verder goed konden begeleiden. Ook was Berlinda altijd bereid om actief mee te denken als het ging om belangrijke vak- en schoolkeuzen van Heleen en ik was dan ook altijd erg blij met haar deskundig advies. Voor de komende jaren zullen we zeker weer gebruik maken van Berlinda’s deskundigheid zodat Berlinda met dezelfde inzet, enthousiasme, betrokkenheid en haar vakkundigheid Heleen door de Havo kan loodsen
Ouder van een leerling die voor meerdere vakken bijles heeft gehad



Ik liep vaak vast bij het maken van toetsen. Ik begreep de vragen niet en werd daar onzeker van. Ik had al meerdere herkansingen verknald en dreigde studievertraging op te gaan lopen. Toen heb ik Berlinda gevraagd om mij te helpen.
Hierdoor kwam ik er achter dat ik eigenlijk altijd op de verkeerde manier leerde. Berlinda heeft me toen leren mindmappen. Dat heeft mij voornamelijk geholpen bij het goed overzichtelijk kunnen maken van de theorie. Ik kon zowel de hoofdlijnen als de details in beeld brengen en dat lukte me normaalgesproken met samenvatten niet. 

De MatriXmethode heeft mij voornamelijk geholpen bij het ontspannen ingaan van de toets. De negatieve triggers zijn als ware geblust, waardoor ik mijzelf tijdens de toets vrijer voelde. 

Ik kan het mindmappen zeker aanraden aan andere studenten of leerlingen die moeite hebben met het in detail gaan van de stof, maar het wel graag overzichtelijk en duidelijk houden. De Matrixmethode raad ik aan voor studenten die onzeker zijn bij het maken van toetsen door eerdere negatieve resultaten bij toetsen of andere situaties. De combinatie van tools die Berlinda aanreikte, heeft mij rust, vertrouwen en motivatie gebracht. 

Sylvia, Hbo-student