Kinderen

Leerproblemen bij kinderen
Kan jouw kind zich slecht focussen op de lesstof?

Haalt hij of zij zaken door elkaar?

Krijgt hij of zij de tafels of het alfabet niet goed geautomatiseerd?

Dan werkt de aangeleerde strategie blijkbaar niet goed.

Kinderen krijgen op school de leerstof aangeboden maar niemand vertelt ze welke strategie ze toe moeten passen om de informatie op te slaan. Wanneer iemand een minder efficiënte strategie gebruikt, kan dit leiden tot het omdraaien van letters, het niet of slecht automatiseren van de tafels, het fout schrijven van woorden en een chaotisch gevoel.

Ik kan jouw kind helpen om dit op te lossen. Ik gebruik een methode waarmee ik jouw kind help om zijn of haar hoofd op te ruimen. Jouw kind leert de informatie op een handige manier denkbeeldig te ordenen, zodat hij of zij het altijd terug kan vinden. Informatie die niet meer nodig is, gooit hij of zij weg en wat niet meer werkt voor hem of haar, verandert hij of zij. Jouw kind doet dit op zijn of haar eigen manier zodat jouw kind de regie krijgt over zijn of haar hoofd. Zodoende ontstaat rust in het hoofd en ruimte voor nieuwe dingen.

Nadat jouw kind het hoofd opgeruimd heeft, wordt basisinformatie zoals het alfabet, getallen, tafels, dagen van de week, maanden van het jaar ect. opnieuw opgeslagen. Jouw kind leert handige strategieën om nieuwe informatie op een zelf gekozen plek op te slaan. Hierdoor is het eigen en wordt het makkelijker onthouden. De coaching is dusdanig ingericht dat jouw kind de het ook voor zichzelf kan toepassen. Hierdoor wordt hij of zij niet afhankelijk van mij.
Deze methode kan ook worden toegepast wanneer jouw kind woorden foutief heeft opgeslagen. Samen met het kind zoek ik uit welke woorden het kind fout heeft opgeslagen. Vervolgens vervangt het kind dit foute woord denkbeeldig door het goede woord. Doordat het kind het beeld van het goede woord op een door hem of haar zelfbedachte plek neerzet, zal het geautomatiseerd worden.

Emotionele problemen bij kinderen
Aan veel ervaringen die kinderen in de loop van hun leven opdoen, is een emotie verbonden. Teruggaan naar een ervaring met een positieve emotie, maakt je kind vaak blij. Maar er zijn ook ervaringen waar een negatieve emotie aan gekoppeld is. Zo’n emotie kan in de weg gaan zitten en kost dan veel energie en frustratie. Dit kan een kind belemmeren in zijn of haar leerproces maar ook in de omgang met anderen. Leraren, ouders en professionals maken zich zorgen. Er wordt extra lesmateriaal uit de kast getrokken, bijles ingeschakeld en lang gepraat met het kind.

Maar wat als dit niet helpt?

En het de volgende dag opnieuw begint?

En er geen lach op het gezicht van je kind verschijnt?

Ik kan jouw kind helpen om dit zelf op te lossen.

Hiervoor gebruik ik een methode die zich richt op de neutralisatie van negatieve emoties. De beleving van belangrijke gebeurtenissen wordt ontdekt en vervangen door het inzetten van zintuigen. Beleven doe je immers met je zintuigen. Je hebt ergens een plaatje bij, je hoort een geluid, er komt een gedachte op of je voelt iets. Tijdens de coaching help ik jouw kind om zijn of haar beleving van een situatie te veranderen. De situatie verandert daardoor niet, maar de lading wordt er af gehaald. Dit maakt dat jouw kind niet meer naar voelt, als hij of zij teruggaat naar die situatie. Dit kan een situatie betreffen uit het verleden maar ook doemscenario’s die in de toekomst nog plaats zullen vinden.

De gebruikte methode heet de Matrixmethode en is ontwikkeld door Ingrid Stoop. Het wordt al meer dan 20 jaar met blijvend resultaat toegepast.

Ik zet deze methode in om kinderen met angsten, trauma’s, onverwerkte emoties, nachtmerries, pesterijen of onverklaarbare pijnklachten te helpen.

Zo heb ik verschillende leerlingen geholpen die last hadden van faalangst. Yvette had het gevoel dat er een grote bewegende stuiterbal in haar hoofd zat, tijdens het maken van een toets. Door haar te coachen op de beleving van deze stuiterbal in haar hoofd, was ze in staat om de stuiterbal zachter en kleiner te maken en zelfs te laten verdwijnen. Op deze manier lukte het haar om haar angst te neutraliseren.

Een kind dat een trauma heeft opgelopen door bijvoorbeeld een auto-ongeluk zal zich naar voelen op het moment dat hij of zij daaraan denkt of zich in het verkeer begeeft. Het nare gevoel is een beleving en juist die beleving kan veranderd worden waardoor het kind er geen last meer van heeft.

Met de MatriXmethode creëert het kind zijn of haar eigen oplossing en dat werkt beter dan wanneer iemand anders een ‘oplossing’ aandraagt. Bekijk in onderstaande video maar eens hoe Yvette de faalangsttraining ervaren heeft:

Referenties

Deze training heeft mij veel rust opgeleverd waardoor ik meer zelfvertrouwen heb gekregen. Doordat ik alles opnieuw ingedeeld had, kon ik rustiger en beter nadenken.
- Zoë
Ik ben begonnen met een druk hoofd en vergat vaak veel dingen. We begonnen samen om mijn hoofd apart in stukken op te ruimen, en het voelde op een bepaalde manier al meteen een stuk lichter. Uiteindelijk gingen we verder om dingen te bedenken wie of wat ik in mijn gedachtes zou kunnen opslaan. (Zoals een kist kluisje of een vijver waar ik iets in “op kan bergen”) Sindsdien kan ik beter sommen onthouden en kan ik me beter concentreren. Het heeft mij zeker geholpen en ik zou het zeker aanraden, ik heb een voldoende kunnen halen voor rekenen wat mij normaal nooit lukte.
- Jarno

Ik ga voor het eerst sinds lange tijd weer met plezier naar school. Berlinda legde de techniek heel goed uit en de omgeving voelde superveilig. Ik had het gevoel alsof ik alles kon vertellen.

Marit

Als eerste is het ongelooflijk wat twee uur MatriXcoaching kan doen voor je kind. Onze dochter gaat met enthousiasme en plezier weer naar school. Soms gebruikt ze de techniek nog zelf, zodat ze met een ‘opgeruimd’ hoofd lekker kan gaan slapen.

Moeder van Marit

Onze zoon wil graag de tafels leren, maar dat gaat moeizaam met de op school geboden methode. Ook is het lastig voor hem om de aandacht erbij te houden, hij ziet in alles wat voorbij komt een creatieve noot.

Dan loop je als ouder, maar ook de leerkracht tegen een probleem op. Hulp op school heeft niet voldoende effect.

Toen hoorde ik van Berlinda en de methode die ze hanteert om bij kinderen die dyslexie hebben de tafels te automatiseren. Heel fijn om te lezen dat hij niet de enige is en dat er een kans is voor hem om het toch te leren.  Maar wil onze zoon dit ook proberen? Na eerst contact met ons als ouders, heeft Berlinda ook een telefoongesprek gevoerd met onze zoon. Dat was voor ons en voor hem heel prettig. Hij kon de vragen stellen en ook aanvoelen met wie hij te doen kreeg. Heel geduldig heeft Berlinda hem alles uitgelegd. En zo gingen we naar Laren. Beetje spannend was het wel, maar het klikte snel. De eerste les is het opruimen van het hoofd, dat zag er voor mij heel vreemd uit. Het zal wel, dacht ik. Maar Michiel vond het prima en deed geconcentreerd wat er gevraagd werd. Bij de volgende sessies was het echte werk, hij wilde het heel graag goed doen en hij was zichtbaar trots op het behaalde resultaat. Na 2 lessen beheerste hij alle tafels, ook door elkaar heen. Wel oefenen we nu nog regelmatig met hem om het goed te houden. Ook moet hij nog leren dat hij dit natuurlijk altijd toe kan passen, deze manier van opslaan. Hopelijk kan school ook iets op deze manier gaan doen, zodat we elkaar helpen. Hij kan het wel! En dat geeft moed voor de middelbare school.

Moeder van Michiel, jongen uit groep 8

Werkwijze


1
Telefonisch contact. In het eerste (telefonisch) contact inventariseer ik of ik jouw kind kan helpen.


2
Afhankelijk van de hulpvraag zijn twee of drie individuele sessies van een uur, nodig. Veelal is dit voldoende om van je probleem verlost te worden. De sessies vinden plaats in mijn praktijk in Laren. Eventueel kan ik jouw kind ook op afstand coachen via Skype of Zoom. Via onderstaande button kun je een gratis telefoongesprek aanvragen. Je kunt natuurlijk ook meteen telefonisch contact met me opnemen.