Berlinda Heilersig

Ik heb een onderzoekende geest en probeer voor elke leerling uit te zoeken hoe ik hem/haar het beste kan ondersteunen. Door mijn achtergrond als wetenschappelijk onderzoeker kan ik de exacte vakken goed inzichtelijk maken voor de leerlingen. Ook geeft deze achtergrond mij de kennis en tools om studenten te begeleiden bij het schrijven van hun scriptie. De talenknobbel die ik van nature heb komt hierbij ook goed van pas.

Achtergrond

Ik ben geboren in 1972, samenwonend en moeder van twee kinderen. In 1997 heb ik de universitaire opleiding Plantenveredeling en Gewasbescherming aan de Wageningen University afgerond. Mijn specialisatie was moleculaire biologie en in dat vakgebied heb ik veel onderzoekservaring opgedaan. In 2005 heb ik een proefschrift geschreven in wetenschappelijk Engels waarvoor ik de titel doctor heb gekregen.

Passie & carriereswitch
Tijdens mijn onderzoekswerk kwam ik er achter dat mijn passie lag bij het begeleiden en coachen van studenten. Mede hierdoor heb ik, in 2011, een carrièreswitch gemaakt en ben ik als studiebegeleider bij een huiswerkbegeleidingsinstituut aan de slag gegaan. Het geeft me veel voldoening om leerlingen te kunnen helpen in hun studieproces door vakinhoudelijke kennis over te brengen maar ook door ze te leren ‘leren’.

Studiecentrum
Op een gegeven moment kwam de vraag bij me op wat ik leerlingen zelf kan bieden op dit vlak. Termen zoals leren ‘leren’, motivatie, vertrouwen, en veiligheid kwamen toen bij me op. Daarom heb ik, in 2012, bewust gekozen voor het opzetten van kleinschalig studiecentrum in de vorm van Heilersig Studiecoaching.

Expertise en samenhorigheid
Één van mijn sterke kanten is dat ik op het oog moeilijke materie begrijpelijk kan maken voor de individuele leerling. Voor iedere leerling onderzoek ik wat deze leerling nodig heeft om geprikkeld te worden. Ook het sociale aspect wordt hierbij niet vergeten. Ik geef elke leerling persoonlijke aandacht maar creëer ook een groepsgevoel. Dit geeft samenhorigheid waardoor leerlingen elkaar ook kunnen motiveren om leerprestaties te verbeteren.

Coaching
Een belangrijk deel van mijn werk bestaat uit het coachen van leerlingen. Ik heb mezelf hierin gespecialiseerd door trainingen in Neurolinguïstisch programmeren te volgen. Ik kan NLP goed inzetten om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces. Tevens zet ik een NLP-gebaseerde methodiek in om leerproblemen, angst of chaos in het hoofd aan te pakken. Wanneer een leerling dichtklapt tijdens een toets, zet ik deze methodiek in om de angst te neutraliseren.

kennismaken?

Referenties

Doordat ik vastgelopen was met mijn afstudeerverslag had ik hulp nodig om van dit verslag weer een overzichtelijk en duidelijk rapport te maken. Via via ben ik bij Berlinda gekomen en samen hebben we naar het rapport gekeken. Door mijn uitleg en haar inzicht kon zij mij weer een zet in de goede richting geven. Met als resultaat een goed, duidelijk en overzichtelijk afstudeerrapport. Met uiteindelijk het goede nieuws dat dit rapport is goedgekeurd en ik ben afgestudeerd!!
- Ben, HBO, agrarisch ondernemerschap
Ik heb al voor twee dingen op school gebruik mogen maken van Berlinda. Allereerst vorig jaar mijn Nederlands tentamen. Ik ben niet zo sterk in talen en zag dus ook erg tegen mijn Nederlands tentamen op. Ik doe een communicatie opleiding waarbij taal, natuurlijk, belangrijk is. Berlinda heeft mij goed geholpen door met mij de verschillende regels (en natuurlijk álle uitzonderingen) door te nemen en te helpen met trucjes om dit goed te onthouden. Daarnaast ben ik pas geleden met mijn essay en literatuurstudie bij haar geweest. Deze had ik helaas net niet gehaald en Berlinda heeft mij hier goed bij geholpen door te kijken welke punten verbeterd konden worden en mij tips te geven hoe ik dit het beste kon aanpakken. Hierdoor heb ik uiteindelijk een mooie 7 gehaald."     "Ik volg een HBO opleiding waardoor mijn lesstof en opdrachten niet overeenkomen met de (meeste) leerlingen van Berlinda, maar hier gaat ze heel goed mee om. Berlinda zocht voordat ik langs kwam eerst allemaal dingen uit zodat ze precies wist wat voor mijn opdracht de bedoeling was en zodat ze mij het beste kon helpen.
- Jolien, HBO, communicatie