Stress door verkeerd leren

 

Sylvia, een Hbo-student, had altijd moeite met het maken van toetsen. De stof begreep ze wel maar op de toets begreep ze de vragen niet of interpreteerde ze ze verkeerd. Ze baalde er enorm van en begreep niet goed hoe dit nu kwam. Het maakte haar onzeker waardoor ze voor de herkansing nog meer stress voelde. Doordat het in het verleden vaak mis was gegaan, had ze een angst ontwikkeld voor toetsen. Ze moest nu nog twee herkansingen doen. Als ze deze niet zou halen, zou ze een flinke studievertraging oplopen en niet aan haar stage mogen beginnen. De vraag was of ik haar misschien kon helpen.

Bij haar heb ik de MatriXmethode ingezet. Onder mijn begeleiding heeft ze gewerkt aan de momenten in het verleden waarop het mis ging. De negatieve triggers heeft ze van deze momenten afgehaald. Hierdoor werden het onbeladen feiten zonder dat daar een naar gevoel, beeld, geluid of gedachte aan gekoppeld was. Dit luchtte haar enorm op. Ook haar hoofd heeft ze opgeruimd. Toen ik zag hoe vol haar hoofd was, begreep ik dat ze soms dingen door elkaar haalde. Na het opruimen, voelde het voor haar veel prettiger, ze had meer overzicht en ervoer meer rust. Zie de foto boven dit bericht: Dit is een weergave van Sylvia’s (denkbeeldige) hoofd voor en na het opruimen met de MatriXmethode.

Naast het werken aan de stress, hebben we ook gewerkt aan het leggen van verbanden. Ik heb haar geleerd hoe ze moest mindmappen, zodat ze beter verbanden kon leggen en meer inzicht in de stof kreeg.

Vorige week kreeg ik een berichtje van haar. Ze had beide toetsen gehaald en was dolgelukkig.

Ze schreef het volgendeIk leerde eigenlijk altijd op de verkeerde manier. Het mindmappen heeft mij voornamelijk geholpen bij het goed overzichtelijk maken van de theorie. Ik kon zowel de hoofdlijnen als de details in beeld brengen en dat lukte me normaalgesproken met samenvatten niet. De Matrixmethode heeft mij voornamelijk geholpen bij het ontspannen ingaan van de toets. De negatieve triggers zijn als ware geblust, waardoor ik mijzelf tijdens de toets vrijer voelde. In één zin heeft het mij rust, vertrouwen en motivatie gebracht.


Haalt jouw kind ook slechte resultaten maar heb je geen idee waar dit door komt? Laat mij dan eens met hem of haar meekijken. Ik kan meerdere tools inzetten om leerlingen te helpen. Of je nu onzeker of angstig bent, of gewoon het gevoel hebt dat je niet op de juiste manier leert? In beide gevallen kan ik je helpen. Neem dan contact met me op. Eerst meer weten? Kijk dan op mijn site.